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Aboulaye Koné

photo Aboulaye

Reconnu par ses pairs comme un musicien mandingue incontesté, il amène en sol québécois cet héritage par ses compositions originales et ses interprétations de morceaux parfois centenaires.

Originaire du Burkina Faso, Aboulaye Koné naît en Côte d’Ivoire dans une famille de griots. Son intérêt pour la musique remonte donc à son enfance alors qu’il apprend à jouer des percussions et de la guitare mandingue auprès de son oncle Djeli Baba Kienou. C’est à ses côtés qu’il sillonne le Burkina Faso et se produit à travers le pays accompagnant également nombre d’artistes de la sous-région au Mali ou en Côte d’Ivoire.

Arrivé à Montréal au début des années 2000, Aboulaye Koné collabore avec des artistes québécois. Il se produit par exemple aux côtés de la formation de jazz François Bourassa Ensemble, ce qui lui permet d’explorer plusieurs styles musicaux et d’apprivoiser la scène musicale québécoise.

C’est en 2004 qu’il lance son propre groupe, Bolo Kan, au sein duquel il souhaite donner une plateforme inédite à la musique mandingue la présentant sous sa forme traditionnelle et offrant des arrangements modernes inédits en utilisant des instruments électriques. Cette formule semble gagnante, puisque le premier album d’Aboulaye Koné avec Bolo Kan, intitulé Afo Gnè (Dis moi), est  nominé aux Juno Awards 2011 dans la catégorie Meilleur Album Musique du Monde.

Afo Gné (2011) Editor: Musique Multi-Montreal Juno Awards nomination

Afo Gné (2011)
Editor: Musique Multi-Montreal
Juno Awards nomination

aboulayekonebolokan.com

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Photo © Kaji

Aboulaye Koné is a guitarist-percussionist-composer, son of an Ivorian griot. His classic Mandigue style incorporates acoustic and electric sounds. The album Afro Gné nominated for world music JUNO in 2012.

Born in Côte d’Ivoire, Aboulaye Koné is the son of a griot. Burkina Faso, the country where he grew up, is where he learned the rudiments of music as a child. This is how he was initiated to percussions and guitar. Upon reaching adulthood, he was soon noticed by his peers and accompanied some of the big names in African music, including Les Go de Koteba, Sonatata Kondé, Fodé Kouyaté, Tiranké Sidibé, Bambino and Prince Djabaté.

Upon arriving in Montreal in 2000, Aboulaye brought his knowledge to Quebec with his original compositions and his performances of sometimes centuries-old pieces. Showing his versatility, he joined the Juno Award-winning François Bourassa jazz ensemble, became a guitarist with Zal Idrissa Sissokho’s group Buntalo, and performed with several visiting African stars – Sonatata Kondé, Fodé Kouyaté, Tiranké Sidibé, Bambino and Prince Djabaté.

On stage he has taken part in various shows: La Nouba at the Corona, produced and broadcast by Radio-Canada, with 15 artists from different origins getting together, and in the House Band at the Afrika Musique show directed by Éval Manigat, where he accompanied artists including Lokua Kanza. In 2007 and 2008, he was recognized by the Canada Council for the Arts for Mandinka guitar and by the Conseil des Art et Lettres du Québec for African percussions.

In 2007, he took part in creating S’Temps d’Art Africain, a working cooperative with a primary mission of conveying African art. Aboulaye gives classes and leads workshops through various structures in Quebec. He also composes show music for Enfant Baobab, winner of a 2010 critics’ award.